El Festival Internacional de Guitarra de l’Hospitalet de l’Infant creix d’una manera qualitativa i quantitativa

Una imatge del concert de cloenda del II Festival Internacional de Guitarra de l'Hospitalet de l'Infant
El Festival Internacional de Guitarra de l’Hospitalet de l’Infant, organitzat per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, amb el suport de Comaigua i de la Diputació de Tarragona, va tancar el passat 29 de juliol amb un balanç positiu: ha crescut des del punt de vista qualitatiu i quantitatiu, pel prestigi dels intèrprets i conferenciants convidats i per la millor resposta del públic.
 
En aquesta segona edició, s’ha registrat un total de 750 assistents als concerts, la qual cosa representa una mitjana de 150 assistents per concert, gairebé el doble de l’any passat, quan el festival va durar 12 dies i va constar de 14 concerts (enguany el festival ha durat cinc dies i ha inclòs cinc concerts). Les tres conferències programades han aplegat un centenar de persones; i les quatre màster classes, una vintena.
 
Aquest 2018 el certamen, que es va celebrar del 25 al 29 de juliol, ha estat dedicat a la música de cambra. És a dir, el so de la guitarra ha estat acompanyat pel d’altres instruments com ara la viola, el violí, la flauta i la veu, a les instal·lacions del Centre Cultural Infant Pere. 
 
La coordinadora general del festival, Patricia Mercado; i el director artístic, Anders Clemens, han destacat el nivell dels intèrprets i lutiers participants, de renom internacional. En aquest sentit, han remarcat la conferència impartida pel cubà Leo Brouwer, que figura entre els més reconeguts músics del moment i que és membre d’Honor de l’International Music Council de la UNESCO; i també el concert inaugural de Hopkinson Smith, considerat un dels millors llaütistes del món i una personalitat destacada en el camp de la música antiga. 
 
“El que més van valorar els assistents a aquest concert va ser, a més de la seva magnífica manera de tocar el llaüt, la seva proximitat amb el públic i tot això ho va enregistrar l’emissora Catalunya Música”, ha explicat Patricia Mercado.
 
La coordinadora general del festival també ha ressaltat les tres exposicions ofertes, en especial la dels instruments antics fabricats pel lutier italià Marco Salerno; i “la virtuosistat” del violinista Henning Kraggerud, amb el seu Guarnerius (violí del segle XVIII), acompanyat per la guitarra del també noruec Petter Richter.
 
“La nit dels artistes de la terra” va agradar molt al públic “per la riquesa tímbrica i de repertori, de cadascú dels quatre duets participants: van poder escoltar des del Llibre Vermell de Montserrat, que és un repertori català antic, fins a La Flor de Karatachi, del folklore japonés, Astor Piazzolla i La vida breve, de Manuel de Falla”, segons ha apuntat Mercado.
 
El concert que més públic va aplegar, però, va ser el de la cloenda, que va omplir tot l’aforament. Aquest concert va anar a càrrec dels músics catalans Carles Trepat i Anabel Montesinos, juntament amb l’Orquestra Kammart, dirigida per Àlex Sansó. El lleidatà Carles Trepat, que també ha impartit màster classes en aquesta edició del festival (igual que Hopkinson Smith, Carles Trepat, Marco Tamayo i el Duo Ditirambo), va oferir al públic “Fantasia Catalana”, un homenatge a Enric Granados que ha compost ell; i l’Anabel Montesinos, filla de l’Hospitalet de l’Infant, va interpretar el cèlebre Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo.
 
Per tot plegat, la regidora de Cultura, Núria Ortiz, també ha fet una valoració positiva d’aquest esdeveniment, que és l’únic festival dedicat a la guitarra que se celebra a les comarques de Tarragona. “Ha permès donar accés a experiències musicals d’alta qualitat i atreure gent no només del municipi, sinó també de fora, sobretot d’arreu de Catalunya i de la Comunitat Valenciana”, ha afirmat la regidora, qui ha expressat la voluntat de l’Ajuntament de convertir aquest festival en una cita cultural de referència al territori.